maandag 14 november 2011

Neem veel foto's

Hoe krijg ik betere foto's?

Dat is een vraag die veel gesteld wordt en waarschijnlijk worstelt iedere fotograaf ermee.

Er zijn veel dingen die je kunt doen om de kwaliteit van je foto's te verbeteren. Zoals: investeer in betere apparatuur, oefen meer, vraag het een kennis die het al langer doet, ga naar een cursus fotografie, lees een boek met tips geschreven door een bekende fotograaf, lees mijn blog, enzovoort. Alle zaken uit deze opsomming helpen, de een wat meer dan de ander. Zo adviseer ik om het langst te wachten met betere apparatuur aan te schaffen. Een van de zaken die het makkelijkste kan is: neem meer foto's en daar ga ik het vandaag over hebben.

Vroeger, in het analoge tijdperk van de filmrolletjes, ontwikkelen en afdrukken, was een foto maken vrij kostbaar. Nu, in het digitale tijdperk, kost dat bijna niets meer. De tip van de dag is dan ook: maak veel foto's. Het verbaast mij altijd weer als ik een groepje toeristen bij een bezienswaardigheid welgeteld 1 foto zie maken. Als die ene foto niet goed is, wat dan? Je gaat toch niet terug? Maak er dus meer dan een. Veel meer. Te weinig is zonde, teveel is niet erg.

Nu kun je op twee manier veel foto's nemen, nl. slim en zonder er bij na te denken. Dat laatste gebeurt in dit filmpje. Op een slimme manier veel foto's nemen werkt heel anders:
  1. maak een paar foto's en 
  2. kijk vervolgens op het schermpje achterop je camera naar het resultaat. 
  3. bedenk wat je anders had moeten doen en
  4. doe dat vervolgens.
  5. herhaal stap 2 t/m 4 tot je tevreden bent
Denk hierbij ook eens aan het wijzigen van de compositie, andere belichting, ander camerastandpunt, met flits ipv zonder flits en ga door met veranderen totdat je niets meer kunt bedenken. De kans dat er een foto bijzit die boven de middelmaat uitsteekt is zojuist vele malen groter geworden.

Er zitten een paar nadelen aan deze manier van werken. Logischerwijs krijg je zo heel veel foto's. Die moeten wel op je geheugenkaartje passen, maar die zijn zo goedkoop geworden, dat kan het probleem niet zijn. Persoonlijk vind ik het erger dat je die allemaal moet uitsorteren. Als laatste nadeel kan ik noemen dat het sluitermechanisme in de meeste camera's 'slechts' 150.000 kliks meegaat. Voor de goede orde: dat is 100 foto's per dag, iedere dag, ruim 4 jaar lang. Dat lijkt me dus nauwelijks een beperking.

Het uitsorteren is dus het grote nadeel. Bijvoorbeeld: ik ben op fotoreis geweest naar Malawi en heb daar circa 8000 foto's gemaakt. Hiervan heb ik er ter plaatse 's avonds al veel weggegooid en ik kwam met ongeveer 4000 foto's thuis. Wees echter voorzichtig met het beoordelen van foto's op basis van het kleine beeldschermpje. Als je zeker bent weggooien, anders niet.
Van deze 4000 gingen er al vrij snel nog eens 3000 de digitale prullenbak in, maar die heb ik allemaal op de computer bekeken. 1000 over, nog steeds veel, maar nu wordt het lastig. Ik probeer van alles wat ik heb vastgelegd de 2 beste foto's over te houden. Vervolgens begint de fase van het bewerken van de foto's. In mijn voorbeeld heb ik 127 foto's nabewerkt, dat wil zeggen dat ik er tussen de 1 en de 2  van iedere 100 opnames heb overgehouden. Bij vogelfotografie een vrij normale score, maar ook bij model- en straatfotografie is dit redelijk gangbaar. 127 is niet veel als je uitgaat van 8000, maar bezoek wil niet 127 foto's van je reis zien, zeker niet als daarvan 125 met vogels zijn. Maak dus een topselectie van 10 stuks en je bent klaar. Deze 10 zouden als het een beetje klopt allemaal een hoog wauw-gehalte moeten hebben.

Tot een volgende blog,

Robert



Geen opmerkingen:

Een reactie posten