zondag 30 september 2012

Fotocursus CKE 2: de eerste opdracht

Zoals in het vorige artikel al gemeld zal ik in dit blog regelmatig verslag doen van de vorderingen mijn fotocursus bij het Centrum voor de Kunsten in Eindhoven (CKE).
Na een eerste cursusavond die voornamelijk draaide om kennismaken en het doornemen van het cursusprogramma, was de tweede avond gewijd aan het voorbereiden op de eerste praktijkopdracht. De eerste opdracht luidt "landschapsfotografie", maar hier valt alles in de natuur onder. Dieren, vogels, macro, weerspiegelingen, wolkenluchten, doorkijkjes, structuren, herfstkleuren, verrotting en, jawel, landschappen, al dan niet in panorama.

Reden voor mij om deze cursus te gaan volgen is dat ik uitgedaagd wil worden andere foto's te maken. Op een andere manier, of andere onderwerpen, als ik er maar van leer en ervaar wat mij aanspreekt en wat niet. Natuur is wat dat betreft redelijk dicht bij huis, een veilig begin. In de voorbereiding hebben we ter inspiratie veel voorbeeldfoto's bekeken. Een aantal zaken bleven direct hangen, voornamelijk paddestoelen en gevallen blaadjes. Daarnaast had ik me voorgenomen om absoluut geen vogelfoto's te gaan maken. Zodoende heb ik de grote telelens thuisgelaten, om niet in de verleiding te komen.

Ik had twee angsten op voorhand:
  1. dat ik een beetje verloren zou rondstruinen en niets moois zou zien
  2. dat er werkelijk sublieme fotomomenten voor de verwende vogelfotograaf zouden zijn....
Na de voorbereidende les op Donderdagavond, was het Zaterdag om 9 uur zo ver: verzamelen en vertrek richting Nationaal Park De Groote Peel.

Na een kop koffie, zijn we het park ingetrokken en al snel versnipperde de groep. Na een paar honderd meter lopen zag ik een groepje paddenstoelen staan langs het pad en besloot daar dan maar eens op los te gaan:
Nikon D300s met 105 mm Micro-Nikkor f/2.8 VR
f/8, 1/200e seconde, ISO 400, 
diafragmavoorkeur, belichtingscompensatie -1, 
camera liggend op de grond, hoekzoeker.
Dit is de hele foto, geen uitsnede. Dit geldt voor alle foto's van deze dag, ik heb mezelf willen dwingen een goede compositie ter plekke te maken. Hooguit zijn de foto's een beetje bijgesneden om het beeld recht te zetten.

Bovenstaande paddestoel is echt een heel kleintje, maar door de macrolens en het perspectief lijkt het heel wat. Dit resultaat spreekt me aan door de herfsttinten en lekker wazige achtergrond. Maar door de oefening die ik al heb gehad met macro is het niet echt moeilijk om te doen, maar het is wel nieuw: paddestoelenfotografie, Robert aan de paddo's!

Nikon D300s met 105 mm Micro-Nikkor f/2.8 VR
f/8, 1/80e seconde, ISO 400, 
diafragmavoorkeur, geen belichtingscompensatie, 
uit de hand, steun zoekend bij de boom.

Deze paddo's had iemand anders uit de groep al gevonden, maar zij heeft ze uit een andere hoek vastgelegd. Ik had direct deze hoek in gedachten en dat bleek te doen, ondanks de redelijk donkere plek in het bos. Een statief was hier slimmer geweest, maar dat lag nog in de auto...

Nikon D300s met 105 mm Micro-Nikkor f/2.8 VR
f/8, 1/160e seconde, ISO 400, 
diafragmavoorkeur, geen belichtingscompensatie, 
camera steunend op de grond, hoekzoeker.

Dit is een van mijn favorieten van de dag geworden. Er kwam een heel voorzichtig zonnetje door de wolken en dat deed de belichting goed. Heel bewust voor deze krappe compositie gekozen, het is een krachtiger beeld dan de hele paddenstoel, wat ik eerst probeerde.

Nikon D300s met 105 mm Micro-Nikkor f/2.8 VR
f/16, 1/50e seconde, ISO 200, 
diafragmavoorkeur, geen belichtingscompensatie, 
camera steunend op de grond, hoekzoeker.

Deze paddenstoel was een behoorlijk groot exemplaar dat moeilijk over het hoofd gezien kon worden. Medecursisten waren er al mee bezig en ik heb me er ook op uitgeleefd. Hier voor een nog krapper beeld gekozen dan bij de vorige. Ook bewust gekozen voor deze rauwe, beschadigde kant van de paddenstoel. Grappig dat iedereen direct een eigen benadering van hetzelfde onderwerp kiest.
Vernieuwend voor mij is de omzetting naar zwart/wit. Dat doe ik maar zelden. De wereld is in kleur, dus zwart/wit doet mij vaak wat geforceerd kunstzinnig aan. Toch moest ik in de voorbereiding toegeven dat een aantal beelden in zwart/wit heel sterk overkwamen, waarschijnlijk sterker dan in kleur. Dus dat wilde ik meenemen in de nabewerking en iedere foto ook even in z/w bekijken. Hier was het beeld veel krachtiger dan in kleur dus dan is de keus makkelijk.

Ik heb nog meer paddo's vastgelegd en ben ook tevreden met het resultaat. Maar er is meer en het wordt tijd dat ook te laten zien:
Nikon D90 met 18-200 mm Nikkor f/3.5-5.6 VR II
26 mm, f/8, 1/250e seconde, ISO 200, 
diafragmavoorkeur, geen belichtingscompensatie, 
languit liggend op de stammetjes, camera steunend op de grond.

Deze paden van stammetjes over de drassige gedeelten van het park heen zijn behoorlijk fotogeniek. Dat werd dan ook door iedereen gezien. In een poging een anders dan anders beeld te maken heb ik scherpgesteld op een punt een paar meter van de voorgrond en vlak voor het afdrukken de camera iets gekanteld. Is het iets? Mwah, ik ben er zelf niet kapot van. Maar het is voor mij wel nieuw, dus ik ben er blij mee.

In de nabewerking heb ik softwarematig een Graduated Filter losgelaten op de lucht, waardoor die in plaats van bijna helemaal uitgebeten wit toch er toch weer redelijk uitziet. Er zijn filters op de markt waarmee dit in het veld al kan gebeuren, maar die kosten een paar honderd euro en vrij lastig om precies goed te doen. Zeker als dit een keer geprobeerd wordt is deze oplossing meer voor de hand liggend. Het filter maakt een gedeelte van het beeld donkerder, in deze foto 1 stop op de lucht.
Weer iets vernieuwends dat uit de cursus voortkomt, want een dergelijk filter had ik nog niet toegepast.

Nikon D90 met 18-200 mm Nikkor f/3.5-5.6 VR II
65 mm, f/8, 1/100e seconde, ISO 200, 
diafragmavoorkeur, geen belichtingscompensatie, 
uit de hand.

Op de open vlakte stond dit boompje dat als enige al helemaal in herfstkleuren was gehuld. De rest van de bomen was nog groen en dat contrasteert heerlijk met het rood van deze. Dit boompje knalde er echt uit, maar ik heb 500 meter lopen gewacht zodat ik het boompje vrij in de compositie kon zetten en ook veel dichterbij kwam. Direct heb ik ervoor gekozen de onderkant van de takken met de boomrand op de achtergrond samen te laten vallen, dat voelde goed.

In de nabewerking kwam ik erachter dat het net ontdekte Graduated Filter hier niet toegepast kon worden omdat het rood dan ook te donker zou worden. Dit heb ik opgelost door de lichte partijen donkerder te maken. 

Ik ben erg blij met de foto omdat het er lekker uit knalt, het spreekt. Tegelijk heb ik nog wat twijfels. Moet ik de takjes links wegwerken of wegsnijden? Iets in de kleur van het geel klopt ook nog niet voor mijn gevoel, ga deze nog een keer opnieuw doen denk ik, hij is het waard.

Nikon D90 met 18-200 mm Nikkor f/3.5-5.6 VR II
18 mm, f/8, 1/2000e seconde, ISO 200, 
diafragmavoorkeur, belichtingscompensatie -1, 
uit de hand.

De bewolking werd donkerder en donkerder. En toen brak de zon in de verte door de bewolking wat die mooie lichtstrepen oplevert. En hier moet je snel zijn, dit kan na een paar seconden alweer voorbij zijn, net zoals een regenboog. Ter plaatse was de voorgrond niet echt boeiend en fotogeniek, het ging op de lucht, dus daarvan 2/3e in de compositie gedaan. In de nabewerking kwam ik al heel snel op zwart/wit uit om het dramatischer over te laten komen.
Overigens zie ik nu dat de foto erg scheef staat, moet ik nog corrigeren.

Nikon D90 met 18-200 mm Nikkor f/3.5-5.6 VR II
35 mm, f/5.6, 1/100e seconde, ISO 400, 
diafragmavoorkeur, geen belichtingscompensatie, 
uit de hand.

Een medecursist schoot de bosjes naast het pad in en ik zag direct wat hij zag: magisch lichtgroen ogende varens. Heel apart, want het motregende hier maar tegelijk was er een flauw zonnetje dat een lichte plek in het bos veroorzaakte. In de nabewerking heb ik dat gevoel geprobeerd te pakken.

Nikon D90 met 18-200 mm Nikkor f/3.5-5.6 VR II
200 mm, f/5.6, 1/160e seconde, ISO 400, 
diafragmavoorkeur, geen belichtingscompensatie, 
uit de hand. 50% crop!

Zoals gezegd, toen ging het ook nog regenen. En omdat het wel zo'n beetje tijd was een mooi moment om om er een punt achter te zetten. Lopend langs een plasje zag ik de druppels in het water landden. Gestopt, camera gepakt en direct foto gemaakt. Als iets je opvalt is het de moeite waard. Deze heb ik wel rondom wat bijgesneden omdat hij wat rommelig was. Nu blijft er 1 grote kring en 3 kleinere in een mooie diagonaal over wat ik sterk vind overkomen. 

Na een paar honderd meter lopen in de motregen werd het gelukkig weer droog. Al met al een gezellige dag, heerlijk veel gekletst met de medecursisten. Zoals Hanneke, de cursusleidster al zei, zo doe je geen landschapsfotografie, een beetje kletsend rondlopen en af en toe een kiekje nemen. Je moet je vastbijten in het onderwerp, in het landschap. De foto's waar ik het meest blij van wordt van deze dag heb ik ook genomen als ik even alleen liep. Goede les dus. 
Heb ik er dan wel iets aan gehad? Ja hoor, veel zelfs. Ik ben uren bezig geweest met het maken van andere foto's dan ik normaal maak en dat is voor mij het doel van de cursus. En daar ga ik ook nog feedback op krijgen waardoor het nog waardevoller wordt. 
Ga ik iets doen met de foto's van deze dag? Heb ik nu al iets nieuws ontdekt dat ik erg leuk vindt? Nee, nog niet. Ik weet wel dat een goede langdschapsfoto lastig is gebleken. Het macrowerk lukt me wel, heb ik meer gevoel voor en gaat me redelijk makkelijk af. Ik denk dat ik beide vormen nog wel eens ga proberen in de nabije toekomst. En dan bijvoorbeeld lichtval door een bos in herfsttinten vastleggen, lijkt me ook mooi. 

Op 1 November moeten we 12 foto's inleveren voor een nabespreking. Afgedrukt (!) op minimaal 13x19 cm.  Bovenstaande beelden zullen er wel bij zijn, samen met nog een paar andere. Ik ben benieuwd naar de feedback. Maar ook naar wat mijn medecursisten ervan gemaakt hebben. Want ondanks een behoorlijke diversiteit in achtergrond, fotografie-ervaring en apparatuur hebben we wel uren op dezelfde plek rondgelopen. Gaat er veel van hetzelfde uitkomen of wordt het heel verrassend? Wordt vervolgd!

Robert van Brug



2 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je dit doet, je zal zeker een hele andere kijk op fotografie krijgen.
    Laat in mijn kijk er op eens op papier zetten. Denk met je mee en schrijf het in positive zin. We kunnen altijd van elkaar leren.
    Foto één inderdaad een mooie achtergrond, kleuren doen het goed, alleen de paddo staat in het midden...volgens mij een - puntje.
    Foto twee en drie zijn voor mij goed genomen.
    Foto vier zie ik zelf niet zo veel in. Wel goed genomen, misschien kleur beter voor mij..??
    Foto vijf, waarom schuin..?? ik mag het graag zien hoor, hou er wel van, maar ik had voor de cursus toch recht gedaan, je ziet wat het is en nu glij je er zo vanaf, misschien een deel van de foto heel close, dat je alleen de houten loopplanken zou zien, of een knoest er uit..
    Foto zes, te registrerend,wel goed gezien het rode in het veld, er gebeurt niets in de foto, misschien meer van het veld laten zien, blijft een moeilijke.
    Foto zeven heel mooi de zonneharpen, had alleen het land ietsjes lichter gedaan
    Foto acht boom staat in beeld, kleuren van de varens komen heel mooi uit, maar je had de macro bij je, door de knieën en pak de varen alleen in beeld, blad en dan een herhaling zoeken in de varens die op de grond staan..pak het groen dat je ziet.
    Foto negen..heel goed gezien. Voor mij een toppertje.

    Zal ook eens zo naar mijn foto's gaan kijken, wat is dat moeilijk en goed tegelijk. Hopelijk heb ik je iets bijgebracht, maar kan er ook helemaal naast zitten.

    Zie het allemaal als goed bedoelde advies, maar dat weet je wel.

    Ben benieuwd wat er op cursus op gezegt wordt, krijgen we dat ook te lezen...??

    Heel leuk dat je er een blogje van maakt.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, al kijken en lezend zat ik te overwegen om hier een uitgebreid op in te gaan, en nu zie ik dat Von me hierin al voorging,
    Toch nog mijn visie:

    Allereerst, paddestoelen vallen voor mij niet onder landschapfotografie, maar ik mag het ook graag doen, en mag ze dus ook graag zien. Je bent nog maar zo kort met macro bezig, dus ik verbaas me over je goede resultaten, knap! en het kan alleen maar beter worden.
    Foto 1 is netjes, maar in mijn ogen niet echt bijzonder, foto 2 heb je een heel mooi standpunt ingenomen, foto 3 is super met deze lichtval en in de knappe uitsnede, en bij foto 4 vind ik z/w een verrassende, maar goede keuze. Ik zou er niet snel opkomen, maar je brengt me op een idee.
    De schuine latten, nee sorry, ze doen me niets.
    Het herfstboompje, je hebt bewust gekozen voor het samenvallen van de takken met de bomen in de achtergrond, ik neig er naar om de boom toch liever vrij tegen de lucht te zien.
    De bomen met varens doem me eerlijk gezegd niet zoveel. De z/w foto van water en lucht, ook weer zo'n verrassende keuze om z/w te kiezen, misschien nog iets meer contrast? weet ik niet zeker hoor, ik ben ook maar een leek, maar vind het wel leuk om eens mee te denken.
    Tot slot de druppels op rij, goed gezien!!
    Ik hoop dat je meer van je lessen laat zien, daar leren we allemaal van. Succes in elk geval.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen