dinsdag 24 november 2015

Rotterdam

Op 22 november 2015 ben ik naar Rotterdam gegaan om foto's te maken van een paar interessante locaties:

  • De Kop van Zuid (met hotel New York, De Rotterdam, het havengebouw en meer)
  • De Erasmusbrug
  • De Euromast
Talloze fotografen zijn mij voorgegaan om deze locaties vast te leggen, maar dat houdt mij niet tegen: clichés zijn vaak clichés met een reden. En ook al is veel al vastgelegd uit alle mogelijke standpunten, toch probeer ik een eigen draai aan het onderwerp te geven. Dit keer zou dat het weer kunnen zijn: de weersverwachting was buien met hagel en natte sneeuw. Uitdagende omstandigheden, maar deze kunnen voor een afwijkende sfeer verzorgen, waardoor het plaatje minder standaard wordt.

Op het moment dat ik Rotterdam binnenreed kwam het met bakken naar beneden. Op de parkeerplaats heb ik 10 minuten moeten wachten tot het droog werd. Ik was goed voorbereid met een paraplu, een muts en handschoenen. Laat het rotweer maar komen. Maar nee hoor, lekker zacht, bijna geen wind, zonnetje. Heel aangenaam. Wandelend richting de Maas kwam ik langs de Euromast. Daar was ik nog nooit op geweest en ik vermoedde een prachtig uitzicht. Dat bleek ook zo te zijn:

Rotterdam in het zonnetje
 Het was heerlijk op ongeveer 100 meter hoogte in het zonnetje. Na wat opnames gemaakt te hebben van het fenomenale panorama, verscheen er in de verte donkere bewolking die snel dichterbij kwam. Dit was waanzinnig mooi om mee te maken. En terwijl de vele medebezoekers om mij heen een droog heenkomen zochten besloot ik om vooral foto's te blijven maken. 

Naderend onheil
Ik was wat aan het werken met filters, maar ik ben overgestapt naar het gebruik van de zonnekap, in dit geval de regenkap. De neerslag bleek vooral natte sneeuw te zijn. 

Laatste opname gemaakt met filters nog op de lens gemonteerd.
ISO 100, f/8, 30 seconden (incl. LEE Big Stopper)
Tijdens de 30 seconden sluitertijd van deze opname begon de neerslag. Het Erasmus MC op de voorgrond is goed zichtbaar, de rest van de stad verdwijnt in de bui. Zo was het ook, hoewel niet zo donker als hier, maar voor de sfeer heb ik het zo gelaten.

Tegenlicht opname gemaakt tijdens de natte sneeuwbui
Mijn camera en lens zijn allebei voorzien van afdichting tegen spatwater. Anders is dit niet aan te raden! 

De ondergaande zon breekt al weer door
En hier was het net weer droog. De ondergaande zon verlicht de bui die inmiddels het havengebied geselt. Daarachter breken de wolken alweer en komt er blauwe lucht tevoorschijn. 

En zo heb ik in tien minuten een fantastische reeks opnames kunnen maken. Het zat enorm mee. Buien, maar tussendoor nog stukken blauwe lucht. En dan vlak voor zonsondergang waardoor het licht mooi onder de wolken door kan schijnen zoals op de vorige foto. Direct hierna ben ik het restaurant van de Euromast ingegaan in een poging mijn drijfnatte apparatuur weer droog te krijgen. Bovendien ging fotograferen niet meer vanwege de condensvorming op de lens. De camera en het objectief heb ik met een doek drooggewreven, de condens is langzaam weggetrokken in de warmere lucht van het restaurant. 

Vervolgens ben ik verder gewandeld langs de Maas en heb ik de opnames gemaakt die ik van tevoren bedacht had. 
Vanaf de Boompjeskade, uitzicht op de Willemsbrug
f/8, iso 50, 25 seconden
 Hier regende het inmiddels weer, waardoor de kade drijfnat is. Dit voegt iets toe. Opname gemaakt tijdens het blauwe uurtje, waarbij de zon onder is maar er toch nog een mooie blauwe kleur in de lucht zit. Er zijn bij deze vorm van fotografie geen grijsfilters meer nodig: de sluitertijden bij lage ISO zijn lang genoeg om het water van de Maas glad te strijken.


Kop van Zuid met de Erasmusbrug
iso 200, f/8, 20 seconden
En dan toch nog het geijkte beeld waar ik voor ging, ik ben er blij mee. De maan voegt iets toe aan deze foto en er zit nog bewolking in het beeld, maar deze trekt weg waardoor er ook een behoorlijk deel sterrenhemel te zien is.

De Euromast
Teruglopend naar de auto kwam ik weer langs de Euromast. Deze was prachtig verlicht, de camera stond nog op de goede instellingen, dus deze was zo gemaakt. En 's avonds is deze ook geopend, dat is een idee om nog eens voor terug te gaan!

Al met al had ik een prima dagje met leuke resultaten. Die zijn deels het gevolg van de omstandigheden (slecht weer => mooie foto's!) en deels van mijn doorzetten. Buien met natte sneeuw en kou (het was na de buien nog maar 2 graden) maakten dat het bijna uitgestorven was op straat. Maar warme kleding en een paraplu doen veel. Bij thuiskomst de cameratas laten ventileren en alles goed droog en schoon gemaakt. 

Bedankt voor het lezen,

Robert van Brug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten