donderdag 20 augustus 2015

Sail Amsterdam 2015

Min of meer toevallig viel mijn bezoek aan Amsterdam samen met Sail 2015. Op woensdag 19 Augustus stond de traditionele Sail-In op het programma, hierbij komen de schepen Amsterdam binnengevaren bij 't IJ. Absoluut hoogtepunt zijn de Tall Ships, de reuzen onder de zeilschepen, twee- drie- en viermasters. Eén zo'n schip is al geweldig om te zien, maar een kleine 50 stuks is een onvergetelijke ervaring. Wat het extra feestelijk maakt om naar te kijken is de optocht van vele honderden, misschien wel duizenden kleine boten. Alles wat maar kan drijven en varen begeeft zich ook op het water en gezamenlijk wordt er een groot feest van gemaakt. Dit betekent dat het onmogelijk is om een foto van alleen een Tall Ship te maken. Er staan vrijwel zeker een aantal kleine bootjes bij op de foto en vaak ook nog bebouwing in de achtergrond.

Dit spectaculaire programmaonderdeel dat gepaard ging met een gunstige weersverwachting lokte honderdduizenden bezoekers naar Amsterdam om het spektakel te aanschouwen. Nou wilde het geval dat ik samen met mijn jongste dochter Iris (9 jaar) een dagje op stap was. Dat is heel gezellig, maar fotografisch vallen daardoor wat mogelijkheden af. Alle bezoekers in het gebied rondom 't IJ veroorzaakten ook een uitdaging: waar kan een negenjarige ook wat zien? Na een half uur zoeken hadden we uiteindelijk een plekje gevonden. Hutjemutje, compleet overbevolkt, maar we konden het zien.

Toen de eerste schepen in de verte verschenen realiseerde ik me dat op deze manier onderscheidende foto's maken vrijwel uitgesloten was. Ik had nauwelijks bewegingsruimte. Van tevoren had ik een 70-200mm telelens gemonteerd waardoor de schepen helemaal in beeld kon krijgen maar ook nog wat details kon vastleggen. Wisselen naar een ander objectief zat er niet echt in. De zon die er regelmatig doorbrak bleek ik in de rug te hebben, gunstig. Een lichtmeting leerde dat er meer dan voldoende licht aanwezig was waardoor de ISO naar 100 toe kon.

En dan de resultaten:

Vlaggenschip "Stad Amsterdam" arriveert als eerste in de hoofdstad
 Het zijn niet alleen maar zeilschepen, ook allerlei andere schepen varen mee.
Luchtverdedigings- en Commandofregat Zr.Ms. De Ruyter (F804)

De Russische Mir arriveert, met een aantal schepen al zichtbaar daarachter

De NOS doet live verslag vanaf het water

De Franse "Etoile du Roy", voor Eye.
 Na een paar schepen kon ik aan mijzelf merken dat het alleen maar registrerende foto's waren. Van prachtige schepen, maar ik ging toch op zoek naar meerwaarde. Hierboven vond ik die in het contrast tussen oud schip en modern gebouw erachter.

De Poolse "Dar Mlodziezy",
een van de giganten onder de Tall Ships
 En vervolgens van hetzelfde schip een detailopname van de matrozen die meters boven het dek een kunststukje uitvoeren.

Naarmate de Sail-in vorderde, werd het almaar drukker op het water. Opvallend genoeg bleven de veren doorvaren, dwars door de intocht heen. Alleen de Tall Ships kregen voorrang. Hier een poging om de drukte op het water weer te geven:
druk op 't IJ.
Links op de oever is rook zichtbaar van een saluutschot waarmee de
Tall Ships welkom worden geheten. Kaboem!
 En op het moment dat ik wat begon te wennen aan enorme grote zeilschepen, bleek het nog groter te kunnen:
De Russische viermastbark "Kruzenshtern".
Lenge 114,5 meter, diepgang 6,8 meter.
Op één na (de Sedov) het grootste varende schip ter wereld
De Kruzenshtern is enorm. Zó groot dat op 70mm het schip niet op de foto paste. Dan maar wachten tot het iets verder weg is.

Tenslotte in deze collage: een detail van de ARC Gloria uit Columbia. Ik heb één mast vastgelegd met alle kabels, gieken en zeilen. Maar vooral ook met de matrozen daarbij. Thuis zag ik dat de durfal helemaal bovenin een selfie aan het maken is.
Detail van de "ARC Gloria" uit Columbia voor Eye.
Al met al ben ik heel blij dat ik dit heb meegemaakt, een echte belevenis. Fotografisch was het leuk maar liep ik toch tegen wat beperkingen aan. Maar ik ging ook om het te zien, fotograferen was ondergeschikt. Maar als dat niet zo was geweest, ik heb nog een aantal zaken bedacht die tijdens Sail mogelijkheden kunnen bieden voor meer onderscheidende foto's:

  1. Vanuit de lucht. Tijdens de Sail-in zal het streng verboden zijn geweest, neem ik aan, om met drones te vliegen, maar het zou een buitenkans zijn geweest. Op de voorpagina's van een aantal kranten (o.a. De Telegraaf en het AD) heb ik foto's gezien die vanuit een helikopter zijn genomen, schitterend.
  2. Vanaf het water. Dit biedt het voordeel dat er nog veel dichterbij gekomen kan worden dan vanaf de wal. Hierbij zal dan wel een groothoeklens nodig zijn om een schip helemaal in beeld te brengen. Detail zullen echter veel makkelijker vast te leggen zijn. Groot nadeel is dat er tijdens de Sail-in eenrichtingsverkeer is ingesteld. Dus het is een kwestie van stilliggen of meevaren maar in dat laatste geval worden veel minder schepen gespot.
  3. Werken met filters. Een grijsverloopfilters (ik gok twee stops soft) had wat meer balans kunnen brengen in de opnames. Een polarisatiefilter had de lucht meer karakter kunnen geven. Helaas had ik het niet bij me.
  4. Zodra de Sail-in afgelopen is liggen de boten afgemeerd aan de kade. Zeilen zullen opgeborgen zijn, maar een aantal schepen kan bezocht worden wat ook weer mogelijkheden biedt. Neem ook hiervoor een groothoeklens mee. Eventueel een fish-eye.
  5. Onderdeel van het Sail-programma is een vuurwerkshow. Hiervan foto's maken door het tuigage van een Tall Ship heen moet mooi zijn.
  6. Andere onderdelen van Sail bieden ook weer fotografische kansen. Ik noem nog de zogenaamde Pieremachocheltocht. Een optocht met 75 drijvende constructies die zo min mogelijk op een schip mogen lijken. Dit gaat dwars door de grachten wat altijd leuke beelden oplevert.
Na ruim twee uur stilstaan vond mijn dochter het welletjes. En ik eigenlijk ook wel, zeker omdat dit plaatsvond nadat we Amsterdam al te voet hadden doorkruist. Dus moe maar voldaan naar huis. Toch zou het zomaar kunnen dat ik over 5 jaar bij de volgende editie nog een keer terug ga. 

Bedankt voor het lezen,

Robert van Brug

1 opmerking:

  1. Prachtige boats, Fyne dag
    Blog myn stad Mons in Belgie :http://louisette.eklablog.com

    BeantwoordenVerwijderen