vrijdag 14 maart 2014

CKE Fotogroep 6: Fotoshoot met Anne en Romy

Met de cursus zijn we onlangs weer de studio ingedoken om het geleerde van de afgelopen paar lessen in de praktijk te gaan brengen. Voor de gelegenheid had ik twee modellen geregeld: mijn buurmeisje Anne en een vriendin van haar, Romy. Anne is blank en donkerblond, terwijl Romy donker is. Ook de kleding was respectievelijk licht en donker. Dit geeft verschillende effecten, zeker als dat ook nog gecombineerd wordt met een high key en low key opstelling.

We zijn begonnen met een high key opstelling: witte achtergrond met twee flitsers erop gericht om hem wit te houden en twee softboxen vlak naast elkaar om het model mooi egaal te belichten. Anne is de logische keuze voor deze opstelling. Ik heb al vaker foto's van haar in een studio gemaakt, dus ik heb vooral mijn medecursisten hun gang laten gaan. Dat is wel een nadeel overigens: 1 fotograaf bedient de studioflitsers, de rest kan alleen kijken en assisteren.

Nikon D600 + 24-70 f/2.8 @70mm
ISO 100, f/11, 1/125e sec.
4 studioflitsers: 2x 500Ws, 2x 600Ws
Typische studio-instellingen: 1/125e seconde is de snelste synchronisatietijd tussen de camera en de studioflitsers, ISO 100 is de laagste waarde voor maximale beeldkwaliteit en f/11 is dan de resulterende waarde om de belichting juist te krijgen. De studiolampen geven enorm veel licht af wat dit soort instellingen nodig maakt.

Bovenstaande is erg standaard, geen spannend plaatje, netjes belicht. Dankzij de beide softboxen, één van links en één van rechts is er geen schaduw zichtbaar. Het is ook een heel flatteuze belichting, alle oneffenheden, voor zover die er zouden zijn bij een meisje van 15, worden uitgevlakt door dit licht. Deze foto is nauwelijks nabewerkt.
Wat wel opvalt is dat de twee softboxen in de reflectie van Anne's ogen zichtbaar zijn als twee witte vlakjes naast elkaar. Dat geeft een wat vreemd beeld. Idealiter zou de opstelling dan ook beter twee softboxen boven elkaar zijn en daar tussendoor fotograferen, maar dat was bij CKE niet mogelijk.

Anne met wapperende haren
Nikon D600 + 24-70 f/2.8 @40mm
ISO 100, f/11, 1/80e sec.
3 studioflitsers: 1x 500Ws, 2x 600Ws
Bovenstaande is dezelfde witte achtergrond, maar nu slechts door 1 achtergrondlamp belicht (de linker), op minder vermogen. Deze niet egale achtergrond is al wat dynamischer. Maar natuurlijk zijn het de wapperende haren die echt de aandacht pakken. Waar dat met behulp van een ventilator kan worden bewerkstelligt is het hier gedaan door met een perspex plaat te wapperen. Dit soort creatieve opnames vind ik heerlijk om te doen.

Behalve high key was de andere helft van de studio omgebouwd tot low key omgeving. Veel zwarte doeken en achtergrond en slechts 1 of 2 spots op het model. Hier hebben we gekozen voor een continu licht, simpelweg omdat de flitsers op waren. Dit heeft voor een les als voordeel dat meer mensen tegelijk kunnen fotograferen.

Romy in low key
Nikon D600 + 24-70 f/2.8 @70mm
ISO 200, f/2.8, 1/100e sec.
Dat ene continu licht levert veel minder vermogen dan 4 flitsers. Dat moet ook, maar in de instellingen moet je daar wel rekening mee houden.

Romy in low key
Nikon D600 + 105 mm macro f/2.8
ISO 200, f/4, 1/50e sec.
Voor net iets meer bereik ben ik overgestapt op de macrolens. Bovendien levert deze een prachtig rijk gedetailleerd beeld. Ik heb even lopen zoeken naar een hoek waar nog maar 1 oog van Romy zichtbaar was, maar dan wel met licht erin. Hier is duidelijk een tweede lamp op haar prachtige bos haar gericht.

Natuurlijk kan ook een blank model in een low key omgeving:
Anne in de rook
Nikon D600 + 105 mm macro f/2.8
ISO 400, f/2.8, 1/200e sec.
Soms komt het goed van pas als er een roker aanwezig is. Ook al is het officieel hier niet toegestaan om te roken, hier gebeurde dat om creatieve redenen. Achteraf niet zo handig om het lampstatief uit haar hoofd te laten komen.

Een donker model in een high key omgeving kan natuurlijk ook:
Romy in high key
Nikon D600 + 105 mm macro f/2.8
ISO 100, f/8, 1/125e sec.
3 studioflitsers: 2x 500Ws, 1x 600Ws
 Hier was de achtergrond door 2 flitsers verlicht, terwijl maar 1 van beide softboxen gebruikt werd.

Wat meer experimenteel dan:
Bohemian Rhapsody pose
Weinig flatteus, wat overblijft is min of meer de vorm van de schedel, maar leuk om een keer te doen.

Dan is dit mooier:
Romy met hoed in low key
Dit was erg mooi om te zien en nog lastig om goed vast te leggen. Het deed mij een beetje aan Michael Jackson denken met Smooth Criminal.

Uiteindelijk was denk ik iedereen tevreden met weer een vruchtbare avond studiowerk. Dank aan de gelegenheidsmodellen Anne en Romy die het prima hebben gedaan!

Bedankt voor het lezen,

Robert van Brug








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen