donderdag 21 november 2013

Glow 2013

Dit jaar was het alweer mijn vierde editie van Glow, sinds 2010 ben ik een vaste bezoeker van dit lichtfestival in mijn thuishaven Eindhoven. Natuurlijk is het niet alleen mooi om te zien, maar ook leuk om vast te leggen. Al in mijn tweede blog ooit schreef ik kort een uitleg over hoe je Glow moet fotograferen, dus dat ga ik niet herhalen. Vorig jaar heb ik dat nog verder uitgewerkt toen het onderdeel uitmaakte van mijn fotocursus, genoeg tips daar.

Glow heeft zich ontwikkeld de afgelopen jaren, het is steeds groter en massaler geworden, met steeds meer bezoekers. In 2013 waren er een geschatte 520.000 mensen op de been. Dat zijn er 65.000 per avond, met een piek in het weekend en op avonden met redelijk weer. Aan het begin van de avond lopen er ook nog veel kinderen, later is het wat rustiger (tot 23 uur, weekend tot 24 uur). Je struikelt over de vele camera statieven en het is op sommige plekken zo druk dat fotografie bijna onmogelijk wordt en in ieder geval een serieuze uitdaging is. Daarnaast maken de lichtartiesten steeds meer gebruik van lichtshows: m.b.v. grote projectoren worden shows gegeven. Leuk, spannend en verrassend, maar bijna niet vast te leggen op foto. Op film zou kunnen, maar dat is niet mijn ding.

Hieronder een impressie in een paar foto's. Dit keer geen technobabbel over gebruikte apparatuur en instellingen, alleen maar plaatjes:








Mijn dochter Eline was een van de makers van de "fladderaars", vele duizenden vogels, vlinders e.d. die samen een veld sfeervol verlichtten. Tip: kleed je warm aan.



De meest spectaculaire attractie was wellicht de draak. Met angstaanjagende geluiden.

Voor 2014 heb ik me voorgenomen om me meer te richten op het spin-off festival op Strijp-S, wat dit jaar Glow Next heet (vorig jaar Glow-S).

Bedankt voor het lezen/kijken,

Robert van Brug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten