woensdag 20 november 2013

CKE Fotogroep 2: Eindhoven Anders

De tweede opdracht van mijn fotocursus van dit jaar heette "Eindhoven Anders". We werden op een Zaterdag losgelaten in Eindhoven om individueel op zoek te gaan naar mooie beelden. Niet de geijkte ansichtkaartfoto's, maar net even anders.

Er waren 5 thema's om uit te kiezen:
  1. Spiegel. Neem een spiegel mee en probeer een deel van het beeld via de spiegel te maken. Dit zag er aantrekkelijk uit en tegelijk lastig. En je bent dan wel de hele dag met een spiegel aan het sjouwen.
  2. High contrast. Hoogcontrast foto's hebben als randvoorwaarde de aanwezigheid van zonlicht. Dit geeft lichte en donkere partijen en deze worden in de nabewerking te benadrukt.
  3. Laag standpunt. Neem foto's vanuit een zo laag mogelijk standpunt (kikvorsperspectief) wat een vervreemdend effect geeft. Bovendien geeft het vertekening in het beeld. Aangeraden wordt om dit met een groothoeklens te doen voor maximaal effect.
  4. Snapshot. Neem foto's van het winkelend publiek. Niet te lang bij nadenken, niet compositie nauwkeurig bepalen maar meer rondlopen en alles schieten wat los en vast zit.
  5. Buitenstudio. Met 2 personen uit te voeren. Je krijgt een zwart achtergrond doek en bevestigingsmateriaal mee en bouwt in de stad een buitenstudio op. De ene persoon werft mensen, de andere neemt de foto's. Na enige tijd rouleren. Fijn als het niet hard waait.
Van tevoren voelde ik het meest voor High Contrast. Wat me op commentaar van de dames kwam te staan dat dat typisch iets voor mannen is: technisch georiënteerd. Als back-up plan, in het geval van afwezigheid van zon, zou ik voor Laag Standpunt gaan. Heel fijn dat ik hiervoor een lens kon lenen van Wim.

Nikon 20 mm f/2.8D full frame objectief.
Op de dag zelf bleek Eindhoven er zonovergoten bij te liggen, dus ik kon aan de slag met High Contrast. Had ik de 20 mm lens niet nodig. Maar ik was toch wel nieuwsgierig of 20 mm nou een groot verschil zou uitmaken met 24 mm, wat mijn kortste brandpuntsafstand is. Dus toch de groothoeklens er maar opgezet en die is er niet meer afgegaan. Groothoekfotografie is leuk! En even wennen. Maar meer hierover in een later blog. Terug naar de opdracht.

Ik ben te voet vertrokken en had een aantal plekken in gedachten die interessant zouden kunnen zijn. 

Bijna verlaten winkelstraat in tegenlicht
Opvallend hoe stil het is op straat terwijl het al na 10 uur is. Dit is overigens de enige hoogcontrast opname in kleur, alle andere hebben alle foto's keurig in zwart-wit omgezet, maar ik vond hier kleur beter werken.

Dak van de Piazza
Voor een dergelijke opname is absoluut een groothoeklens nodig. Het dak is erg hoog, maar ook enorm groot dus het past er niet in zijn geheel op anders.

Winkelend publiek in de Piazza
Feitelijk is dit ook een snapshot, maar daar ging het niet om. De zon staat achter de meest linker pilaar en veroorzaakt vanaf daar keiharde schaduwen. En dan is het een beetje geluk hebben, vooral met dat meisje op de voorgrond die een pop vast heeft terwijl de zon door haar haar schijnt.

Philips Museum met wolkenlucht
En zo heb ik ook aan de spiegelopdracht voldaan, en dat zonder spiegel.

"Meneer Frits" kijkt uit over De Markt.
Het standbeeld door Kees Verkade, ter gelegenheid van het 100e geboortejaar van Frits Philips in 2005. 

Vesteda-toren.
Altijd een geliefd foto-object, deze Times Square-kloon.

Parkeerplaats voor raketten?
Nee hoor, dit is een reclameobject voor Stripspeciaalzaak Eppo op de Kleine Berg (uit Raket naar de maan/Mannen naar de maan van Kuifje). 

Heuvelgalerie
Bovenstaande is een panoramafoto, samengesteld uit 3 groothoekopnames. De Heuvelgalerie is enorm, en zelfs met een 20 mm lens past het er niet in 1 keer op. 

En toen had ik genoeg High Contrast gedaan. Bovendien werd het meer bewolkt waardoor het een stuk lastiger werd. Ik had natuurlijk niet voor niets een back-up plan en er was nog tijd om dat uit te voeren, dus laag standpunt ging ik ook nog doen.

How low can you go?
Ik wilde proberen een bewogen foto te maken, waarbij fietsers me een dankbaar onderwerp leken. Het was echter toch nog erg licht, dus een lange sluitertijd was amper haalbaar, maar met ISO 50 en f/22 lukte het net, hier 1/20e seconde.

Gele laarsjes
Hier was ik op de Demer (zeg maar de Kalverstraat van Eindhoven) op het uiteinde van een bankje gaan zitten, met de camera tussen mijn voeten op de grond. Afstandbediening in de hand en als er iets interessants langskwam is het prijsschieten. En zo'n meisje met die felgekleurde laarzen, dat is een fijn onderwerp. Het was wennen hoe dichtbij ik ze moest laten komen, uiteindelijk bleek een meter of twee goed.

Arnol Kox
Tja, als dan ook nog de stadsprediker annex dorpsgek langsrijdt, dan moet die ook op de plaat.

Dat laag standpunt was leuk, maar High Contrast spreekt me mee aan. 

Bij de nabespreking is afgesproken dat we bij het CKE een wand gaan volhangen met een selectie van 2 foto's van iedere deelnemer (11 cursisten). Welke 2 gaan het worden? Na enige discussie is afgesproken dat de cursist zelf beslist, maar dat het in ieder geval herkenbaar Eindhoven moet zijn. En een beperking tot High Contrast en Spiegelfoto's omdat dat bijna door iedereen gedaan was, overigens met zeer mooi resultaat. 

Hierbij mijn 2 foto's voor de tentoonstelling "Eindhoven Anders" bij het CKE, vanaf 30 November 2013 te bewonderen aan de Stratumsedijk 22.

#1: omdat ik de enige ben die dit soort opnames gemaakt heeft:

Grote koepel in de Heuvelgalerie, recht naar boven vastgelegd.

In de kelder staande lukte dit maar net, die koepel is zó groot.


#2: De Catherina-kerk is zeer bepalend voor het stadsbeeld, maar hier vernieuwend vastgelegd.

Weerspiegeling van de Catherina-kerk in het Dynamo-gebouw.
Hier heb ik in de omzetting naar zwart-wit behoorlijk zitten stoeien. Uiteindelijk heb ik de blauwe kleur heel donker gemaakt zodat de bewolking een dramatisch effect kreeg. Weer een spiegeling, en ook nog een redelijk laag standpunt: 3 in 1.

#3: De Blob met Lichttoren, Admirant en Regent

Lichttoren met de Blob en Admirant/Regent in de achtergrond.
De Blob is een modernistisch gebouw, je moet er van houden. Maar toen ik zag dat de zon er doorheen stond te schijnen moest het op de foto. De vraag is of de fietser op de voorgrond iets toevoegt. Ik vind zelf van wel, na vergelijk met dezelfde foto zonder fietser.

Wacht eens even: 3 foto's? Ja, ik kon weer eens niet kiezen. 

Komt allen kijken de 30e November, het is echt de moeite.

Ik vond dit een leuke opdracht om te doen en ben tevreden met de resultaten. Vragen en opmerkingen zijn natuurlijk weer van harte welkom.

Bedankt voor het lezen,

Robert van Brug

Geen opmerkingen:

Een reactie posten