vrijdag 26 april 2013

CKE 14: Rotterdam

Het is treurig maar waar: de laatste opdracht van mijn fotocursus is daar: Rotterdam.
Vanaf September  2012 hebben we ons met de gevorderdencursus van het CKE bezig gehouden met:
  1. Landschapsfotografie (landschap en macro)
  2. Dierbaar persoon (niet geënsceneerde portretfotografie)
  3. Inspiratie (kettingfoto)
  4. Glow (nachtfotografie)
  5. Tabletop (macro/studio)
  6. Studio (geënsceneerde portretfotografie)
  7. Zeche Zollern (urbex)
  8. Rotterdam (straatfotografie (multi-culti)/water/architectuur)
En wat is het goed en leerzaam geweest. En leuk en gezellig ook nog. Het principe om elkaar feedback te geven is iets wat voor mij goed blijkt te werken.

Maar nu terug naar Rotterdam, zoals hierboven vermeld waren er drie mogelijkheden: straatfotografie, water en architectuur. Bij straatfotografie kreeg ik van de medecursisten direct te horen dat dat voor mij de grootste uitdaging zou zijn. Het sprak me ook het minste aan van de drie. Architectuur, daar wilde ik wel iets mee doen, genoeg imposante gebouwen aanwezig ter plaatse.

Maar eenmaal ter plaatse viel me de verscheidenheid aan nationaliteiten en subculturen direct op. En zelfs de aanwezige 'kaaskoppen' hadden iets fotogenieks. Van die doorleefde koppen alsof er 50 jaar gezwoegd is in de havens. En wie weet was dat ook wel zo. 

Trouwe lezers van dit blog weten dat ik mede dankzij de cursus al wat heb overwonnen door meer mensen te gaan fotograferen. En ik zie nu ook eerder of iets een leuke foto gaat worden of niet. Maar dat is allemaal nog redelijk georganiseerd. Nu wordt het anders: niet in een studio, maar op straat, met wildvreemden, die wellicht helemaal niet gefotografeerd wíllen worden. Wordt het nog gevaarlijk? Mag het wel?

Dat laatste gelukkig wel: in de openbare ruimte mag je in principe gewoon je gang gaan en kun je naar hartenlust fotograferen. Mensen fotograferen is geen probleem, zelfs niet als ze herkenbaar op de foto komen. Maar commercieel iets met die foto's doen lukt niet zonder een handtekening van de persoon in kwestie. Dus als dat het doel is, toch een contract meenemen.
Verder kan een foto voor mensen schadelijk zijn. Iemand die overduidelijk net een bordeel uit komt sluipen wil dat liever niet vastgelegd hebben. En Bekende Nederlanders kunnen geld verdienen aan hun foto's, dus die kun je niet zomaar vastleggen en er dan iets mee doen, dan worden zij geschaad in hun belang. 
Leidend zou moeten zijn het algeheel fatsoen. Als iemand niet wil, doe het dan niet. Zou je zelf niet in die omstandigheden op de foto willen, doe het dan ook niet.
Verder kunnen er beperkingen zijn op bepaalde bekende stadsgezichten. Zelfs de Erasmusbrug mocht jarenlang niet voor commerciële doeleinden vastgelegd worden zonder de heer Van Berkel, de architect, hiervoor te compenseren. Dit schijnt inmiddels gewijzigd te zijn in de wet (art.18 v/d Auteurswet) maar kijk hier toch maar mee uit. Zeker in het buitenland, want daar kunnen de regels weer anders zijn. Het Atomium in Brussel geldt iets soortgelijks voor.

Maar eerst mensen. Het is gebleken dat een fotograaf in grote problemen kan komen als hij vanuit de bosjes met een telelens mensen gaat vastleggen. De manier die het best werkt is open en bloot foto's maken, liefst van dichtbij en als mensen verbaasd kijken vriendelijk toeknikken en doorlopen. Een compacte camera (of mobiele telefoon) is makkelijker werken hierbij dan een opvallende spiegelreflex. Ik heb van niemand boze reacties gehad. Alleen van een marktkoopman die waarschijnlijk bang was dat ik zijn namaakmerkkleding aan het vastleggen was.

Resultaten:

Deze 3 dames waren zo lekker met elkaar aan het lachen en kletsen dat ze mij niet in de gaten hadden. Ik stond er bijna bovenop, dit is op 28 mm (Full Frame) gemaakt. Heel rustig kon ik kijken wat een leuk beeld opleverde en ik heb gekozen om het 'Rotterdam Blaak' in beeld te krijgen. Wel vind ik dit een erg onrustig plaatje. Er is van alles te zien en de kleuren spatten eraf. Om een rustiger beeld te bereiken werken de meeste straatfotografen alleen in zwart/wit:

Is dat beter? Ik roep al een jaar lang tijdens de cursus 'de echte wereld is niet zwart/wit dus mijn foto's ook niet', maar ik ben geneigd hier toch voor zwart/wit te gaan. Nog maar een voorbeeld dan:

Deze mevrouw heeft de inburgeringscursus met succes afgerond. Een frietzak van Bram Ladage (lokaal zeer bekend) werd vakkundig leeggegeten op een zonovergoten terras. Mét hoofddoek, meer multi-culti kan bijna niet.

Of werkt dit toch beter? Jammer dat ik de diepblauwe kleur van de kar achter haar kwijt ben, maar het heeft zo ook wel wat.

Of dit soort foto's: wat doet deze vent tussen de damesslips? Heerlijk toch als een beeld vragen oproept?
Vieze man? Op zoek naar een cadeau?

En deze dame doet mij sterk denken aan de Sith uit de Star Wars films, zelfs buitenaardse culturen in Rotterdam:


Maar ook een overzichtsfoto van de markt aan de Blaak is leuk, kun je leuk de daar aanwezige kubuswoningen in de achtergrond verwerken:

En natuurlijk is het een goed idee om de kubuswoningen van dichtbij te bekijken:
Gemaakt met polarisatiefilter om de lucht blauw te houden
en een volle stop overbelicht om de schaduwpartijen op te halen.

Net als de Erasmusbrug overigens. Camera op statief, instellingen gedaan en wachten tot er iets gebeurd. Binnen een minuut kwam er een hardloopster langs, dat is goed genoeg:
foto gemaakt met Tilt&Shift 24 mm f/3.5 objectief op f/16
Geen vallende lijnen, van voor tot achter scherp

Het was leuk om te doen. Het mooie weer met veel zon en blauwe luchten hielp hier wel bij. Ga ik dit nu vaker doen? Nee, dat denk ik niet, maar ik heb meer het schroom van mij afgeschud. En Rotterdam een beetje leren kennen, dat smaakt naar meer.

Nu nog het commentaar van de medecursisten afwachten, dat volgt 16 mei pas.
Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer,

Robert van Brug



1 opmerking:

  1. Wat heb je een hoop gedaan bij de cursus, en Zw/w kan best, geeft rust in de foto's. Een rondje Rotterdam is ook heel leuk...en mensen op de kiek zetten is zo leuk...gewoon vaker doen..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen