woensdag 14 maart 2012

Ik ga op reis, en neem mee...

Ik ga op reis, en neem mee: mijn fotospul natuurlijk!

Veel lezers zullen zich afvragen wat het probleem is. Fijn toch, op reis? Een aantal van jullie zal echter precies weten waar de schoen wringt. En mogelijk ook worstelen met dezelfde problemen.

Mijn probleem is: ik heb te veel handbagage voor in een vliegtuig. En dat komt door de fotoapparatuur. Wie ooit filmpjes heeft gezien hoe er met ruimbagage wordt omgegaan door ruw personeel en lopende banden, snapt dat dure en gevoelige optische apparatuur daar niet in thuis hoort. Als je de fotoapparatuur verzekerd hebt kan het zelfs in de voorwaarden zijn opgenomen dat de dekking vervalt als het in een vliegtuigruim kapot is gegaan.

Als ik op een fotoreis ga dan wil ik alle fotoapparatuur in de handbagage hebben. Dus ook alle niet kwetsbare delen zoals reserveaccu's, schoonmaakspul, flitser, et cetera. Het komt regelmatig voor dat een stuk bagage later aankomt en dat kan wel eens te laat zijn. Of het komt helemaal niet meer aan, dat is nog erger.

Regel 1 in dit geval is: verdeel en heers. Dus reis je samen met een reisgenoot die een zeer bescheiden hoeveelheid handbagage heeft, verdeel het dan onder de armen. Is je reisgenoot ook een fotograaf met nog meer apparatuur dan jijzelf, tja...

Met handbagage is de kans veel kleiner dat het sneuvelt of kwijt raakt. Bovendien is het dan wél verzekerd. Maar ook dat is aan regels gebonden. Van de site van KLM komt het volgende:
  • 1 stuk bagage van max. 55 x 25 x 35 cm (21,5 x 10 x 13,5 inch), en
  • 1 extra voorwerp: een handtas, laptop of een ander voorwerp van gelijk of kleiner formaat.
In Economy Class mag uw totale handbagage maximaal 12 kg wegen.

TIP: check de website van uw luchtvaartmaatschappij omtrent de regels voor handbagage.

Maar laten we eens kijken naar bovenstaande voorbeeld van KLM. Dat biedt namelijk mogelijkheden. Het ene stuk bagage mag best een flinke tas zijn. Ik neem daarvoor een fotorugzak en die prop ik zo vol mogelijk met camera body's, lenzen, flitser, teleconverter, oplader, geheugenkaartjes, accu's, reinigingsspul, enzovoort, tot het tjokvol zit.

Dan hebben we nog het extra voorwerp. Uit het voorbeeld blijkt al dat dit best een redelijk groot voorwerp mag zijn (een dikke laptoptas), dus daar kan ook nog van alles in.  

Nou moet het lukken om alle apparatuur mee te krijgen de cabine in. Ook met 3 professionele telelenzen, een aantal body's en de rest.

Maar we zijn er nog niet, we kunnen het maximale gewicht (bij KLM 12 kg) nog overschrijden. Ik kan hier wel verklappen dat ik er standaard overheen ga. Toch heb ik er nooit problemen mee gehad. Waarom?
  • Mijn rugzak, type ThinkTank Streetwalker, is kleiner dan de maximale afmetingen (29 x 50 x 22 cm) waardoor het er niet verdacht zwaar uitziet. Een vriend van mij met een grotere fototas is regelmatig het haasje op luchthavens.
  • Op vliegvelden probeer ik me te bewegen alsof er lucht in mijn rugzak zit in plaats van 15 kg. Er letterlijk onder gebukt gaan trekt ongewenste aandacht.
  • Ik heb naast foto apparatuur alleen een MP3-speler en een pocketboek bij me. Licht en klein. Kleren, toiletartikelen en allelei andere zaken gaan in de ruimbagage. Die zaken zijn niet kritisch als het kwijtraakt, wel heel vervelend.
Mocht ik toch gedwongen worden om het te laten wegen dan heb ik een probleem, maar ook daarvoor zijn oplossingen:
  • Stop zoveel mogelijk klein/zwaar spul in jas- en broekzakken. Dit telt namelijk niet mee voor het gewicht.
  • De regels zijn verschillend per maatschappij, maar bij velen mag een losse camera ook nog mee. In dat geval kan overwogen worden om bij het wegen/meten de zwaarste camera met alles erop en eraan uit een tas te halen, te laten wegen en daarna weer terug te stoppen.
  • Mocht dat niet werken kun je er altijd nog op wijzen dat je vanwege polisvoorwaarden van de verzekeraar verplicht bent om het als handbagage mee te nemen.
  • Ook helpt het om een beroep te doen op het gezond verstand van de medewerkers. Rits de tas open, laat zien wat er allemaal voor dure apparatuur in zit en de meesten snappen het direct.
  • Stel je hoe dan ook coöperatief op richting het personeel van de luchtvaartmaatschappij. Vriendelijk blijven helpt vaak meer dan klagen en zeuren.
  • Soms lukt het dan nog niet. Mogelijk moet er bijbetaald worden. Als alle andere opties niet werken dan moet dat maar. Kijk anders nog maar eens naar dat filmpje.
Nu geldt het hele bovenstaande voor veel grote maatschappijen. Prijsvechters zijn echter een stuk strikter. Die leven van toeslagen voor van alles en nog wat. Hieronder de voorwaarde van Ryanair t.a.v. handbaggage:

8.7.1 Er wordt maaréén stuk handbagage per passagier toegestaan, voor zover deze voldoet aan bepaalde beperkingen inzake gewicht en grootte. Handtassen, aktetassen, laptops, winkelaankopen, camera's, enzovoort, moeten worden vervoerd binnen uw toegestane één stuk handbagage. Extra/te grote handbagage zal bij de boardinggate geweigerd worden of als het mogelijk is zal het geplaatst worden in het ruim van het vliegtuig tegen een toeslag  volgens het tarief voorzien in de Tabel van Ryanair Toeslagen 

Oeps. Als dat strikt gevolgd wordt wordt het heel vervelend. Dan gaan ze 60 Euro toeslag vragen én het alsnog in het ruim vervoeren. Maar zelfs Ryanair  is de kwaadste niet, want in de voorwaarden staat ook nog:

8.7.2 Artikelen die we als ongeschikt voor vervoer in het ruim van het vliegtuig beschouwen (zoals kwetsbare muziekinstrumenten), en die niet voldoen aan de vereisten in artikel 8.7.1 hiervoor, worden alleen geaccepteerd voor vervoer in de cabineruimte als u ons vooraf op de hoogte hebt gesteld en als toestemming door ons is verleend. 

Dus nogmaals: bereid je goed voor, voorkom ellende.

Volgende week vlieg ik richting Afrika met Ethiopian Airlines. Maximum toegestaan gewicht van de handbagage: 7 kg. Maar ik heb nog niet eerder problemen ondervonden, hopelijk deze keer ook niet.

Het kan dus een tijdje duren voordat er weer updates verschijnen op dit blog. In de tussentijd ben ik aan het genieten van de natuur en het aanwezige wildlife in Malawi en Zambia. Hier een paar foto's om een impressie te geven:

Visoverdracht bij een paartje bonte ijsvogels bij het meer van Malawi.

Hier was ik erg blij met een van mijn eerste foto's van een olifant

Een volwassen olifant waadt door een lagune in het licht van de ondergaande zon

Een Groenstaartglansspreeuw. Ook dit keer hoop ik weer vooral veel mooie vogels vast te leggen.

Tot over een paar weken.

Robert van Brug







2 opmerkingen:

  1. Hallo Robert, interessant artikel.

    Nog een hele fijne vakantie toegewenst.

    Groet,

    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Robert,

    Leerzaam. Ga eind april met EasyJet naar Engeland en kamp dan met hetzelfde probleem als bij RyanAir. Was nog niet op het in principe simpele idee gekomen om een ruime jas aan te trekken en die vol te stouwen met lenzen, accu's en dergelijke. Zal me verder moeten behelpen met 1 stuks handbagage voor zowel kleren als overige spullen. Oeps.

    Ik wens je veel plezier op je reis!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen