maandag 31 december 2012

Foto's van 2012

niveau: beginner

naar een idee van Yvonne Vergouwe. Zij had het leuke idee om mede fotobloggers op te roepen om vlak voor het nieuwe jaar de beste foto's van dit jaar hier te tonen, 1 voor iedere maand. Vol goede moed ben ik eraan begonnen en het is zeer lastig gebleken. Niet in iedere maand heb ik even veel foto's gemaakt, soms bijna niets. In andere maanden heb ik juist heel erg veel foto's gemaakt en ook veel waar ik zelf blij mee ben. Dat is het uitgangspunt ook geworden: niet de beste foto's, maar foto's die op een manier voor mij speciaal zijn. En dan niet alleen maar vogelfoto's, beloofd.

Veel plezier bij het bekijken van deze bloemlezing en de beste wensen voor 2013.

Januari:

Mijn eerste Nederlands IJsvogel, ik was er erg blij mee. En de ijzige omstandigheden komen het plaatje ten goede vind ik. Niet de beste foto, maar dit haalt herinneringen terug aan het moment, het genieten van zo'n felgekleurd beestje in Nederland in het wild, een klein beestje ook in die kou. 2012 was een minder vogelrijk jaar dan 2011 voor mij, maar toch zaten er een paar hele speciale momenten tussen waarvan dit er zeker een was.

Februari:


In Februari werd ik door Wim uitgenodigd om mee te gaan naar het ABN AMRO World Tennis Tournament in Ahoy. Meteen maar een hele berg fotoapparatuur meegesleept zodat ik wat kon uitproberen: indoor sports fotografie. Blogje natuurlijk!

Maart:

Baby Puku. South Luangwa National Park, Zambia.

In Maart ben ik bijna 2 weken naar Afrika geweest met Wim samen. Weer een superervaring, heel veel gezien en erg veel mooie foto's kunnen maken. Daar 1 foto uitlichten was heel moeilijk. Ik heb voor deze gekozen omdat hij technisch nog niet makkelijk was en toch goed gelukt is en omdat het geen vogel is, weer eens wat anders. En natuurlijk omdat ik deze erg mooi vind, die grote onschuldige ogen...deze hangt ingelijst bij mijn oudste dochter aan de muur.

April:

Een Zwarte Ooievaar poetst zijn veren. Foto van dichtbij kunnen maken in Dierenrijk in Nuenen. Gezellig dagje met Erik samen apparatuur getest (Panasonic G3 versus Nikon 1) en daar weer een blog over geschreven.

Mei:

Europese Bijeneters, Parque Nacional de Doñana, Spanje.

Coto Doñana is een erg mooi gebied gelegen tussen Sevilla en de Atlantische Oceaan. Hier heb ik van veel soorten uitgebreid kunnen genieten, maar toch waren uiteindelijk de Europese Bijeneters de toppers. Ook dit was echter lastig kiezen: Kerkuil, Steenuil, Flamingo, Zwarte Wouw.....enzovoort.
Hier speelt ook mee dat ik hier zo lang bezig ben geweest. En ik wist ter plekke wat voor foto ik wilde nemen en na een uurtje volhouden had ik hem. Dat is iets wat me niet heel vaak gebeurd, meestal reageer ik ergens op, nu anticipeerde ik.

Juni:

Geen foto! Mijn camera en ik zijn blijkbaar toch niet onafscheidelijk.

Juli:

Tijdens onze zomervakantie zaten we in Steenwijk en van daaruit hebben we die hoek van Nederland goed verkend. Vlakbij, in Havelte, zijn Hunebedden. En een prima speeltuin aan de andere kant van de weg. Spontane foto van mijn dochter Eline, die achteraf helemaal bleek te kloppen. Omdat Eline in de schaduw van de parasol zat invulflits gebruikt.

Augustus:

En in 2012 begon ik met Macrofotografie. Gedurende de heetste maanden van het jaar zijn de vogels redelijk inactief dus is fotograferen nog lastig. Maar bloemen en insecten zijn dan juist prachtig. En wat later in het seizoen paddenstoelen. Hier een Schorpioenvlieg in de Vlindertuin in Waalre.

September:

Voor het eerst ben ik naar de bronst van de edelherten op de Hoge Veluwe gaan kijken. Spektakel, heel mooi om mee te maken, maar wel erg massaal. Maar ach, als je met dit soort platen thuiskomt, dan maakt het allemaal niet uit.

Oktober:

Ernst Jansz van Doe Maar tijdens Symphonica in Rosso in het Gelredome.

Weer eens helemaal iets anders: foto's maken bij een popconcert. Ik ben heel tevreden over het resultaat. Oktober was weer een lastige maand omdat er heel veel te kiezen viel.

November:

En in November werd ik ziek, zwak en misselijk. Heel vervelend. Toch her en der nog wat kunnen doen, o.a. bij Glow:

Heerlijk toch, die lensflare?

December:

December was somber en erg nat. Er waren maar heel weinig momenten waarop het aantrekkelijk was om erop uit te trekken. Maar 1 dag lag er sneeuw en daarvan heb ik geprofiteerd. Roofvogels in de sneeuw was het plan, maar het werden modelbouwvliegtuigen. Weer wat nieuws!

Omdat er in Juni geen foto was vond ik dat ik er toch nog een extra moest laten zien:
Vliegenzwam, foto gemaakt in oktober, op Hof van Saksen. Ik had gezocht naar een mooie rood-met-witte paddenstoel maar kon ze niet vinden. Tot ik er hier een stuk of 15 tegenkwam bij elkaar, prachtig. Deze was puntgaaf en enorm groot. Haalde de top-15 in de BBC Earth herfstfotowedstrijd.

Waar ben ik verder in 2012 bezig geweest, maar heb ik toch niet voor gekozen:
  • Kijkhut in Ravels, België
  • IJmuiden Zuidpier
  • Scheveningen Zuidpier
  • Botanische tuin, Utrecht
  • Zouweboezem
  • Mosbulten, Nuenen
  • Plompetoren, Zeeland
  • Foto's gemaakt tijdens de fotocursus
  • Foto's gemaakt voor dit blog
  • Safaripark Beekse Bergen
  • Efteling
  • Roofvogelshow bij Falconcrest in Eindhoven
  • En natuurlijk rondom huis. Gezinsplaatjes maar ook het Straatfeest bijvoorbeeld.
  • Burgers' Zoo in Arnhem
Nogmaals de beste wensen voor 2013, tot dan!

Robert van Brug


6 opmerkingen:

  1. En dat is nummer één, van de vele overzichten over 2012. Wat zijn het afwisselende foto's geworden. Heel leuk om alles erbij te lezen, zo doet iedereen het op zijn eigen manier, het plaatsen van de mooiste van 2012. Augustus springt er voor mij echt uit, maar de bijeneters, achhh ik blijf maar even dromen, het lijstje wordt niets korter, alleen maar langer met al het moois wat ik nog graag zou willen zien, en proberen op de kiek te zetten. En je dochter heeft helemaal gelijk om deze op te hangen, een hoog bambi gevoel, heerlijk. En volgend jaar komen er ook foto's tussen van de kids, ze hebben het al aardig door hoe het allemaal werkt..;-)

    Fijne jaarwisseling en veel liefde, gezondheid voor 2013, en hopelijk gaan de schorpioentjes elkaar tegen komen..

    Liefs Vonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie en afwisselende serie! een bewijs van je veelzijdigheid.
    Ga in het nieuwe jaar lekker zo door Robert!
    groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerst de beste wensen voor 2013. Moi overzicht van 2012 en leuk zo jou mooiste moment vorbij te zien komen. Dit jaar zullen er vast en zeker nog meer van deze momenten komen.

    Groetjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Robert,

    Ik dacht dat ik je blog al volgde, maar zag bij iemand anders je 2012 blogpost. Nu meteen je url toegevoegd bij blogs die ik volg.

    Erg fraai jaaroverzicht geworden. Misschien wel het meest gevarieerde overzicht van allemaal die ik zojuist gezien heb. Dat je foto's kon maken wist ik al. Ook ben je een ster om nieuwe producten met elkaar te vergelijken. Ik heb daar voldoende aan gehad en met interesse gelezen. Zo te zien ben je er lekker op uit getrokken en met het zien van je foto's een behoorlijke allround fotograaf. Je Modelvliegtuigfoto valt me meteen op in de sneeuw. Heb ook je blog meteen bekeken waar die vandaan komt. Erg gaaf om te zien en de beelden zijn erg mooi geworden en dan toch nog dat blog afsluiten met een Rooofvogel. :-)

    Ik ga je nu echt op de voet volgen.


    Wens je een gelukkig en gezond 2013 toe!!!

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Remco,

      leuk te horen dat je mijn blog met plezier lees. En dat je er zelfs iets aan hebt. Ik probeer in 2013 gewoon zo door te gaan.
      Beste wensen in ieder geval voor 2013!

      Groeten, Robert

      Verwijderen
  5. Hoi naamgenoot,

    Zeer afwisselende serie laat je zien. De bijzonderste vind ik de eerste gezien de herinnering aan de ervaring van toen die ik me goed kan voorstellen. De fraaiste vind ik persoonlijk de schorpioenvlieg, fraaie kleuren en fraai exemplaar.

    Ik wens je veel fotogenoegen in 2013!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen