donderdag 19 april 2012

Wensenlijst Nikon D400

Beste Nikon,

Sinds een aantal jaar maak ik foto's met door jullie gebouwde camera's en lenzen. En dat bevalt me uitstekend. Maar natuurlijk staan de ontwikkelingen niet stil, er is steeds meer mogelijk. Ook loop ik zelf steeds vaker tegen grenzen van de apparatuur aan. Ik hoop dat dat komt doordat ik me ontwikkel als fotograaf. Hoe dan ook, beste Nikon, hierbij een verlanglijstje voor mijn volgende camera. Laat ik het gewenste toestel voorlopig D400 noemen. Ik schrijf dit op 19 april 2012, de dag dat de nieuwe D3200 is gelanceerd en de D4 en D800 liggen nog niet in de winkel.
  • Sensorgrootte: full frame (FX) or crop (DX)? That's the question! Feitelijk is de grootte van de sensor allesbepalend voor de beeldkwaliteit. Maar Full Frame camera's zijn nog zo duur dat het niet in aanmerking komt. En de crop factor is voor vogelfotografie wel fijn: het lijkt of je 50% cadeau krijgt. Een D800 met 36 megapixel heeft een twee keer zo grote sensor als een D7000 met 16 megapixel.  De pixeldichtheid is daarmee vergelijkbaar. Maar de D800 maakt betere opnames op DX formaat, dat is inmiddels door nieuwsgierigen getest. Dan wordt dat wel verleidelijk natuurlijk, maar niet tegen elke prijs. Vermoedelijk ga ik daarom toch voor een DX-formaat sensor.
  • Megapixel, hoeveel beeldpunten op de sensor: meer is beter. De D3200 die op de onderkant van de markt is gericht krijgt ruim 24 megapixel (MP) mee, terwijl ik het met de helft moet doen op de D90/D300s. Dat doet pijn, ik wil er ook meer. Hoeveel? Zoveel als technisch maar mogelijk is terwijl de kwaliteit goed blijft. Maar 24MP lijkt een goed begin, op DX formaat. Zou het FX worden dan het dubbele (!) om toch dezelfde mate van detail te houden.
  • Lichtgevoeligheid. Ik heb al een keer gemeld dat op dit gebied momenteel de strijd tussen de fabrikanten gestreden wordt, hier zit de ontwikkeling. Maar ik heb niets aan 204000 ISO als dat geen bruikbaar plaatje oplevert. Geef me in ieder geval tot 800 ISO geen zichtbare ruis (1600 zou mooi zijn) en tot 3200 ISO nauwelijks zichtbare ruis, dan is er een flinke stap gemaakt, namelijk 1 tot 2 stops. En aan de andere kant ISO 100 als basiswaarde in plaats van 200.
  • Autofocus: hoe meer sensoren hoe beter. 51 is nu geloof ik het maximum dat gebruikt wordt in Nikon camera's, doe dat dan maar. En niet van die truttige sensoren, maar de echte, grote, cross type. En gevoelig zoals in de D4/D800 (-2 LW), zodat een f/4 objectief met 2x teleconverter gewoon werkt. En een lichtsterkere combinatie beter werkt.
  • Snelheid. Hoe meer opnames per seconde, hoe beter. Ik gebruik de burstfunctie voornamelijk bij vogels in vlucht. Ideaal om snel veel opnames te maken. Maar de autofocus moet het wel bij kunnen houden. 10 fps (frames per second) lijkt me fijn. Maar als de focus significant beter werkt bij 8 of 9, vind ik dat ook goed.
  • Presets op de mode dial: U1, U2 en eventueel U3. Waarmee ik alles kan instellen zoals ik het wil. Naast P, S, A en M hoeft er verder niets op te zitten.
  • Geheugen en opslag. Ik vind het vreemd dat in deze tijd, waar geheugen bijna niets meer kost, er een kleine buffer in de verschillende camera's zit. Soms kun je maar 1 seconde op volle snelheid foto's maken en vervolgens is hij een hele tijd aan het wegschrijven. En gedurende die actie kun je niets doen. Wens: stop er een fatsoenlijk groot (1GB?), erg snel buffergeheugen in. En 2 card slots voor de snelste geheugenkaartjes die er maar zijn.
  • GPS: bij diverse compactcamera's zit het inmiddels ingebouwd, waarom nog niet bij de DSLR's? Ik plaats regelmatig foto's op Flickr en moet nu handmatig bij iedere foto aangeven waar die gemaakt is.
  • Een fatsoenlijke afstandsbediening. Niet infrarood want daar is het bereik niet hoog genoeg en er mag niets tussen staan, maar RF. Ik wil op 100 meter het toestel kunnen bedienen. De ontvangeenheid moet ingebouwd worden in de camera.
  • Degelijk. Idealiter is de body waterdicht, stofdicht, schokbestendig, licht en klein. Maar niet te licht en te klein: de D5000 bijvoorbeeld is te klein voor mijn handen, dat voelt niet goed, D90 formaat is prima.
  • Een AF-ON knop op de achterzijde zoals bij de D300s. Ideaal!
  • AF micro adjustment. Niet op elke body aanwezig.
  • Sluiter die minimaal 200,000 kliks aankan. En die accuraat is bij 1/8000e seconde.
  • Een pop-up flitser. Vaak heb ik een reportageflitser bij me voor het geval dat, maar niet alijtd. Dan is het fijn als er wel een flitser opzit. Op de korte afstand is dit bruikbaar en het heeft me al verschillende keren gered.
En dan zijn er een nog zaken die me niet zo veel kunnen schelen. Als het er wel op zit is dat niet erg, maar daar koop ik het toestel niet voor. En ik wil er ook niet voor betalen.
  • Videofunctie. Ik gebruik het niet of nauwelijks. 
  • Ingebouwde microfoon/aansluiting voor externe stereo microfoon. 
  • HDMI aansluiting
  • Ethernet (UTP) aansluiting
  • Scenestanden: sport, macro, flits. De D90 heeft deze wel, de D300s niet. Ik gebruik ze nooit.
  • Mogelijkheid tot opnemen in JPEG of TIFF. Doe ik niet, alles in RAW (NEF).
  • Een kitlens. Hou maar, ik zit niet op te wachten op een matige 18-55 mm.
En wat mag al dat moois kosten? Duizend euro. Daarvoor mag je de order noteren! Wel binnen nu en een paar maanden leveren, daarna gaat het wensenplaatje naar boven bijgesteld worden en de prijs wordt lager.

Ik hoor graag van jullie of het gaat lukken,

Robert van Brug



3 opmerkingen:

  1. en heb je al antwoord terug..ik ga helemaal met je mee. Doe er maar twee..een voor jou en een voor mij...;-) Zo waar als een klontje..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He Von,

      ik heb nog niets van Nikon gehoord maar hoop dat ze toch een reactie zullen geven. Als de camera er komt regel ik er ook een voor jou, beloofd!

      Robert

      Verwijderen
  2. Jeetje, als dit nou zou gebeuren, dan zullen velen van ons blij zijn

    BeantwoordenVerwijderen